Emil

Emil is twaalf jaar. Hij vertelt: ‘Mijn broer heeft dyslexie. Hij is veertien jaar en zit in de tweede klas van de middelbare school. Hij ziet er normaal uit net als de andere kinderen, maar toch heeft hij vaak last van zijn onzichtbare ‘handicap’. Als hij iets moet schrijven, lijkt het wel of het door iemand geschreven is die in groep 4 of 5 zit. Ook lezen is voor hem heel lastig.

Slim

Mijn broer is heel slim, toch haalt hij met toetsen vaak niet hoger dan een 7, omdat hij vaak de vragen niet goed kan lezen of te veel spellingsfouten maakt in zijn antwoorden. Ik vind dat soms best wel zielig voor hem. Hij heeft veel meer tijd nodig om een les te lezen/leren dan gewone kinderen. Iets dat ik in 2 minuutjes lees, daar doet hij een kwartier over, en vaak leest hij dan ook zoveel woorden verkeerd dat hij nog steeds niet weet waar de tekst over ging. Bij een mondelinge overhoring scoort hij meestal een vette tien! Maar meestal hebben leraren geen tijd om kinderen met mondeling te overhoren of goed te helpen. In groep 8 heeft hij een paar maanden een leraar gehad die hem soms mondeling overhoorde, toen was hij ineens de beste van de klas. Hij vond het heel jammer dat deze leraar wegging, want toen moest hij ineens weer alles zelf lezen. Kinderen met dyslexie voelen zich vaak dom, maar dat is helemaal niet zo. Mijn juffrouw zei dat het voor iemand met dyslexie net is alsof je het woord op zijn kop leest en dan nog ook voor de helft afgedekt. Maar ik heb het aan mijn broer gevraagd en die zei dat dat niet zo is. Ik denk dus dat het voor iedereen anders is om dyslexie te hebben.

Sommige kinderen hebben het ook met rekenen. Dan heet het dyscalculie.

Kinderen met dyslexie  hebben ook moeite met automatiseren. Dat betekent dat je hersenen na een tijdje oefenen informatie automatisch opslaan en je dus geen moeite meer hoeft te doen om deze informatie te onthouden. Mijn broer heeft dat ook. Hij weet bijvoorbeeld niet hoeveel 3 keer 4 is. Daar moet hij heel lang over nadenken. Gelukkig mag je op de hoge school een rekenmachine gebruiken, daardoor is hij met wiskunde nu juist heel goed. Ook klokkijken is superlastig voor hem.